اخبار, پاوربانک, لوازم جانبی

عمر مفید پاور بانک

عمر مفید پاور بانک

عمر مفید پاور بانک چقدر است؟

ببینید عمر مفید پاوربانک شما با کیفیت محصولی که خریداری کرده اید، رابطه مستقیمی دارد. بنابراین انتظار عمر طولانی از پاوربانک هایی با برندهای تقلبی نداشته باشید. اما در حالت کلی و با فرض انتخاب یک پاوربانک با کیفیت خیلی خوب که بتواند از ۸۰ تا ۹۰ درصد ظرفیت خودش استفاده کند معمولا بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ بار سیکل شارژ و دشارژ میتواند انجام پذیرد (هر یک سیکل معادل یک بار شارژ و تخلیه شدن آن از پاور بانک است بدون در نظر گرفتن پر شدن کامل ظرفیت پاوربانک به هنگام آغاز شارژ گوشی)
این تعداد سیکل های قابل انجام برای پاوربانک های تقلبی می تواند به کمتر از ۲۰۰ سیکل شارژ و دشارژ نیز برسد. علاوه بر این نحوه نگه داری شما نیز بر میزان طول عمر پاوربانک تاثیر خواهد داشت.

طول عمر پاوربانک

قبل از اقدام به خریداری پاور بانک بهتر است با عوامل تأثیر گذار در افزایش طول عمر پاوربانک آشنا شوید. دو مورد در طول عمر پاوربانک تأثیرگذار هستند:

1- چرخه تخلیه شارژ:

لیتیوم یون از جمله باتری های با کیفیتی است که در پاور بانک ها و گوشی های هوشمند کاربرد دارد. به همین دلیل طول عمر پاور بانک ها معمولا بین 200 تا 1000 چرخه بسته به کیفیت سلول های باتری و ترکیب شیمیایی به کار رفته در آن ها می باشد.  پاوربانک در واقع نوعی باتری قابل شارژ می باشد که دارای طول عمر می باشد. معمولا با در نظر گرفتن تعداد چرخه های تخلیه بار، می توانید یک پاور بانک با عملکرد مناسب را خریداری کرده و به مدت طولانی تریاز آن استفاده کنید.

2- نرخ تخلیه:

 پاور بانک نیز مانند هر باتری دیگری، دارای نرخ تخلیه می باشد که در زمانی که بدون استفاده قرار دارد، مقداری از شارژ آن تخلیه می گردد. یک بانک قدرت خوب میتواند شارژ را تا 6 ماه با کمترین نرخ تخلیه نگه داری کند. برای افزایش طول عمر پاور بانک بهتر است گوشی را تاحدود 80 الی 90 درصد با استفاده از پاروبانک شارژ کنید؛  زیرا برای پر کردن 10 الی 20 درصد باقیمانده، پاور بانک باید انرژی بیشتری را از دست بدهد و این موضوع سبب کاهش طول عمر پاوربانک می گردد. پاوربانک یکی از ابزارهای جدید در عصر دیجیتال می باشد که در میان کاربران دستگاه های الکترونیکی و گوشی های هوشمند از محبوبیت زیادی برخوردار است.

اگر شما در طول روز از تلفن همراه خود، زیاد استفاده می کنید و شارژ مجدد گوشی از طریق آداپتور برایتان امکان پذیر نمی باشد؛ پاوربانک یک پیشنهاد بسیار ویژه و ایده آل برای شما می باشد.

نکاتی برای بالا بردن عمر مفید پاور بانک

1- در دمای بالا و پایین از پاور بانک استفاده نکنید!

اولین مسئله ای که می خواهیم در اینجا به آن اشاره کنیم را ممکن است بسیاری از شما در لپ تاپ خود دیده باشید. هنگامیکه لپ تاپ شما و بخصوص قسمت باتری آن داغ می شود یکی از مواردی که ممکن است اتفاق بیافتد هنگ کرده سیستم شما می باشد. این مسئله می تواند درمورد پاور بانک ها نیز به وقوع بپیوندد. بسیاری از پاوربانک های موجود در بازار از نوع لیتیومی می باشند که دارای ساختار سلولی می باشند. در واقع باید گفت که هم گرما و هم سرما می تواند بر روی سلول های باتری اثر گذاشته و به آنها آسیب برساند و در نتیجه طول عمر انها را کاهش دهد.

اگر دقت کرده باشید بعضی از تولید کنندگان پاور بانک دمای درحال استفاده را در صورتی نوشته اند که پاور بانک دارای تهویه مناسب باشد. سعی کنید در بیشتر موارد از پریز برق برای شارژ کردن پاور بانک استفاده کنید. اگر شما با استفاده از آداپتور پاور بانک را با برق شهر شارژ کنید، شارژ کردن پاور بانک با استفاده از برق شهر و یک آداپتور زودتر صورت می‌گیرد تا آن را به کمک کامپیوتر و لپ تاپ شارژ کنید. تا جایی که امکان دارد از برق شهر برای شارژ کردن پاور‌بانکتان استفاده کنید، شارژ کردن به وسیله کامپیوتر و لپ تاپ را برای مواردی که چاره‌ای ندارید، جایگزین کنید.

عمر مفید پاور بانک

عمر مفید پاور بانک

2- برای پاوربانک خود یک تهویه مناسب ایجاد کنید!

بسیاری از افراد ممکن است که پاوربانک و گوشی خود را هنگامیکه گوشی از طریق پاوربانک درحال شارژ می باشد را در درون کیف خود قرار می دهند. این مسئله باعث می شود که پاوربانک تهویه مناسبی نداشته باشد و شروع به داغ شدن کند که این مسئله می تواند موجب اسیب دیدگی سلول های باتری پاور بانک و در نتیجه کاهش طول عمر پاوربانک شود.

3- از بیش از حد شارژ کردن پاور بانک اجتناب کنید!

وقتی پاور بانک خود را برای شارژ کردن به برق وصل می‌کنید، کاملا مراقب باشید که بیش از اندازه مجاز به برق وصل نباشد. اگر پاور بانک ساعت‌ها به برق وصل باشد، عمر مفید باتری‌های آن کاهش می‌یابد. سعی کنید زمانی که چراغ‌های LED نشان دهد که پاور بانک شارژ شده آن را فورا از برق جدا کنید.

4- از پاوربانک تنها برای شارژ کردن دستگاه هایی استفاده کنید که توانایی آن را دارد!

چیزی که در اینجا به آن اشاره می کنیم مربوط به ولتاژ و جریان مورد نیاز دستگاه شما برای شارژ می باشد. یک پاوربانک معمولاً با ولتاژ ۵ ولت و جریان ۱ آمپر و ۲ آمپر برای شارژ دستگاه های مختلف استفاده می کند. بطور معمول خروجی یک آمپر برای شارژ گوشی های مختلف استفاده می شود اما در بعضی از دستگاه ها شاهد این هستیم که از شدت جریان ۲ آمپر برای کاهش زمان شارژ و افزایش سرعت شارژ استفاده می شود. ( خروجی جریان ۲ آمپر معمولاً برای شارژ کردن دستگاه هایی مانند لپ تاپ ها و سایر دستگاه های معادل استفاده می شود.

شما می توانید با استفاده از پاور بانک خود تمامی دستگاه ها را شارژ کنید . اما این را نیز به شما بگوئیم که این کار باعث آسیب جدی به پاوربانک شما و همچنین بخصوص به گوشی شما می شود پس لطفاً این کار را نکنید. این مسئله در پاوربانک هایی که قابلیت حفاظت دربرابر شارژ بیش از حد و یا تخلیه شارژ را ندارند بسیار مهمتر می باشد. پس به شما توصیه می کنیم که حتماً پاوربانکی را تهیه کنید که قابلیت حفاظت دربرابر این موارد را داشته باشد. پاوربانک های شیائومی علاوه بر این حفاظت ها، حفاظت های بسیار بیشتری را دارا می باشند و شما می توانید با خیال راحت به خرید آن ها و استفاده ایمن بپردازید.

5- به طور همزمان دستگاه الکترونیکی و پاور بانک خود را شارژ کنید!

وقتی که می‌خواهید پاور بانک خود را شارژ کنید، بهتر است موبایل و یا هر وسیله الکتریکی دیگر را که به وسیله پاور بانک شارژ می‌کنید را نیز شارژ کنید. این کار به شما اجازه می‌دهد تا از پاور بانک خود در دوره کوتاه استفاده نکنید. از آنجایی که وسیله الکتریکی شارژ شده است، در زمان طولانی‌تری نیاز به شارژ پیدا می‌کند. توجه داشته باشید هر بار که پاوربانک شارژ و خالی می‌شود، از عمر آن نیز کم می‌شود. شما با شارژ کردن هم زمان وسیله الکتریکی با پاور بانک خود عمر مفید باتری‌های پاور بانک را نیز افزایش می‌دهید.

6- پاور بانک خود را هنگامی بطور مجدد شارژ کنید که شارژ آن به طور کامل خالی نشده باشد!

بسیاری از شما ممکن است درمورد اینکه این گزینه چگونه به کمک شما می آید شک داشته باشید. برای یک مدت طولانی یک تفکر اشتباه رایج بود و طبق آن تفکر شما باید ابتدا باتری خود را بطور کامل استفاده می کردید و سپس به شارز آن می پرداختید. باید بگوئیم که این مسئله بطور کامل اشتباه می باشد. بخصوص هنگامیکه باتری شما از نوع لیتیومی باشد. ( در حال حاضر بسیاری از باتری های مورد استفاده در دستگاه های مختلف مانند گوشی های موبایل، تبلت ها، پاور بانک ها و بسیاری دیگر از دستگاه ها از این مدل می باشد.

هنگامیکه پاور بانک شما درحال شارژ دستگاه های مختلف می باشد بطور مداوم با کاهش میزان شارژ خود پاوربانک ولتاژ آن نیز کاهش پیدا می کند و هنگامیکه میزان ولتاژ آن به زیر ۲٫۴ ولت می رسد کربنیزاسیون در پاوربانک شما به وقوع می پیوندد که این مسئله به معنای کاهش طول عمر باتری پاوربانک شما کاهش پیدا می کند.

پس توصیه ما به شما این است که پاوربانک خود را هنگامی شارژ کنید که حدود ۲۰ درصد از شارژ ان باقی مانده باشد و اگر نمی خواهید از پاوربانک خود برای چند روز استفاده کنید بهتر است میزان شارژ آن را بررسی کنید و مطمئن شوید که پاوربانک شما به اندازه کافی شارژ دارد شاید شما از پاوربانک در آن چند روز استفاده نکنید اما ممکن است که مدارهای داخلی خود پاوربانک مقداری از انرژی را مصرف کنند و این مسئله درصورت ادامه موجب تخلیه ی کامل شارژ پاوربانک می شود.

از آنجا که مهم ترین نکته در افزایش عمر مفید پاور بانک همان استفاده صحیح از آن یا نحوه صحیح شارژ کردن آن است، در این راستا پست پاوربانک چگونه شارژ میشود؟ را نیز از مجله الکترونیکی نیکتال مطالعه کنید.

عمر مفید پاور بانک

عمر مفید پاور بانک

پاوربانک یا پاور بمب

اما پاور بانک یا شارژر همراه یک باتری شیمیایی و مدار است و به راحتی می تواند برای شما دردسر ساز شود. بسیاری از سازندگان نامعتبر پاور بانک امروزه از باتری های بازیافتی و ترمینال های خراب استفاده می کنند. ممکن است این پاوربانک ها ارزان باشند ولی ریسک نشت اسید باتری و انفجار را به همراه دارند و ممکن است شما به جای پاور بانک در حال حمل یک بمب ساعتی در کیفتان باشید.

در همین راستا جهت استفاده صحیح از پاور بانک، میتوانید مطلب نگهداری از پاور بانک را نیز از مجله الکترونیکی نیکتال مطالعه کنید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به محتوا
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها