اخبار, پاوربانک, لوازم جانبی

نگهداری از پاور بانک

نگهداری از پاور بانک

یکی از مشکلاتی که کاربران پاور بانک با آن روبه رو هستند کاهش طول عمر باتری پاوربانک بعد از مدتی استفاده می باشد. این نوع کاهش طول عمر پاوربانک با توجه به نوع استفاده ما و همچنین میزان مراقبت ما از آن می تواند کوتاه و یا بلند باشد. اگر شما هم از ان دسته از افراد هستید که میخواهید از پاوربانک خود برای مدت طولانی تری استفاده کنید، تا انتهای این آموزش با ما همراه باشید تا نکات مهمی را در خصوص نگهداری از پاور بانک با شما در میان بگذاریم.

پاوربانک چگونه کار می‌کند؟

پاوربانک‌ ها در واقع باطری های خاصی هستند که در یک مدار خاص با شارژ الکتریکی مشخص ، فشرده شده‌اند. آن‌ ها به شما اجازه می‌ دهند که انرژی الکتریکی را ذخیره کنید و در زمان لازم از انرژی موجود برای شارژ موبایل یا تبلت استفاده نماید. امروزه استفاده از پاوربانک تقریبا به امری معمول تبدیل شده است و به عنوان امری ضروری برای استفاده کنندگان موبایل و تبلت و پخش کننده‌ های پرتال شناخته شده است. پاوربانک ها برای تمام دستگاه هایی که دارای پورت یو اس بی (USB) باشند قابل استفاده است.

بطور مثال: اسپیکرهای پرتابل ، سیستمهای GPS ، پلیرهای MP3 ،تلفن های هوشمند و تبلت ها میتوانند با پاوربانک‌ ها شارژ شوند. بطورخلاصه هردستگاهی که به کمک پورت USB شارژ می‌کنید را میتوانید با پاوربانک شارژ نمایید.
فقط نکته مهم اینست که فراموش نکنید پاوربانک را نیز شارژ نمایید.

راهنمای نگهداری از پاور بانک

در نگهداری از پاور بانک خود لازم است که نکاتی را به ذهن داشته باشید:

  • پاور بانک خود را از گرمای شدید و رطوبت نگهدارید.
  • بهتر است پاور بانک شما دارای طیف دمای کارکرد بالایی باشد تا مشکلی در شرایط محیطی خاص پیش نیاید.
  • از تماس پاور بانک با آب خودداری کنید.
  • مراقب باشید که پاور بانک شما از دستتان سقوط نکند یا ضربه ای به آن نخورد.
  • به طور منظم از پاوربانک خود استفاده کنید و آن را به موقع شارژ کنید. اگر مدت زیادی از پاوربانک استفاده نکنید موجب تاثیر منفی روی آن می شود.
  • با پاوربانکی که در حال شارژ شدن است، دستگاه خود را شارژ نکنید.
  • از کابل مخصوص خود پاوربانک گوشی خود را شارژ کنید.
  • از برندی که می خرید و میزان انطباق با دستگاه خود مطمئن شوید.
  • برای تمیز کردن آن از مواد شیمیایی خورنده استفاده نکنید.
  • به ظرفیت پاوربانک در هنگام خرید دقت کنید و پاور بانک های بی کیفیت نخرید. انواع برند های معتبر پاوربانک در این زمینه، سامسونگ، شیائومی، سیلیکون پاور و … است. در ادامه تعدادی پاوربانک موجود در ایران برای شما معرفی می شود.

نکاتی برای بالا بردن عمر مفید پاور بانک

نگهداری از پاور بانک

نگهداری از پاور بانک

نکته ۱: در دمای بالا و پایین از پاور بانک استفاده نکنید!

اولین مسئله ای که می خواهیم در اینجا به آن اشاره کنیم را ممکن است بسیاری از شما در لپ تاپ خود دیده باشید. هنگامیکه لپ تاپ شما و بخصوص قسمت باتری آن داغ می شود یکی از مواردی که ممکن است اتفاق بیافتد هنگ کرده سیستم شما می باشد. این مسئله می تواند درمورد پاور بانک ها نیز به وقوع بپیوندد. بسیاری از پاوربانک های موجود در بازار از نوع لیتیومی می باشند که دارای ساختار سلولی می باشند. در واقع باید گفت که هم گرما و هم سرما می تواند بر روی سلول های باتری اثر گذاشته و به آنها آسیب برساند و در نتیجه طول عمر انها را کاهش دهد. اگر دقت کرده باشید بعضی از تولید کنندگان پاور بانک دمای درحال استفاده را در صورتی نوشته اند که پاور بانک دارای تهویه مناسب باشد.

نکته 2: سعی کنید در بیشتر موارد از پریز برق برای شارژ کردن پاور بانک استفاده کنید!

اگر شما با استفاده از آداپتور پاور بانک را با برق شهر شارژ کنید، شارژ کردن پاور بانک با استفاده از برق شهر و یک آداپتور زودتر صورت می‌گیرد تا آن را به کمک کامپیوتر و لپ تاپ شارژ کنید. تا جایی که امکان دارد از برق شهر برای شارژ کردن پاور‌بانکتان استفاده کنید، شارژ کردن به وسیله کامپیوتر و لپ تاپ را برای مواردی که چاره‌ای ندارید، جایگزین کنید.

نکته 3: برای پاوربانک خود یک تهویه مناسب ایجاد کنید!

بسیاری از افراد ممکن است که پاوربانک و گوشی خود را هنگامیکه گوشی از طریق پاوربانک درحال شارژ می باشد را در درون کیف خود قرار می دهند. این مسئله باعث می شود که پاوربانک تهویه مناسبی نداشته باشد و شروع به داغ شدن کند که این مسئله می تواند موجب اسیب دیدگی سلول های باتری پاور بانک و در نتیجه کاهش طول عمر پاوربانک شود.

نکته 4: از بیش از حد شارژ کردن پاور بانک اجتناب کنید!

وقتی پاور بانک خود را برای شارژ کردن به برق وصل می‌کنید، کاملا مراقب باشید که بیش از اندازه مجاز به برق وصل نباشد. اگر پاور بانک ساعت‌ها به برق وصل باشد، عمر مفید باتری‌های آن کاهش می‌یابد. سعی کنید زمانی که چراغ‌های LED نشان دهد که پاور بانک شارژ شده آن را فورا از برق جدا کنید.

نکته 5: از پاوربانک تنها برای شارژ کردن دستگاه هایی استفاده کنید که توانایی آن را دارد!

چیزی که در اینجا به آن اشاره می کنیم مربوط به ولتاژ و جریان مورد نیاز دستگاه شما برای شارژ می باشد. یک پاوربانک معمولاً با ولتاژ ۵ ولت و جریان ۱ آمپر و ۲ آمپر برای شارژ دستگاه های مختلف استفاده می کند. بطور معمول خروجی یک آمپر برای شارژ گوشی های مختلف استفاده می شود اما در بعضی از دستگاه ها شاهد این هستیم که از شدت جریان ۲ آمپر برای کاهش زمان شارژ و افزایش سرعت شارژ استفاده می شود. ( خروجی جریان ۲ آمپر معمولاً برای شارژ کردن دستگاه هایی مانند لپ تاپ ها و سایر دستگاه های معادل استفاده می شود. شما می توانید با استفاده از پاور بانک خود تمامی دستگاه ها را شارژ کنید.

اما این را نیز به شما بگوئیم که این کار باعث آسیب جدی به پاوربانک شما و همچنین بخصوص به گوشی شما می شود پس لطفاً این کار را نکنید. این مسئله در پاوربانک هایی که قابلیت حفاظت دربرابر شارژ بیش از حد و یا تخلیه شارژ را ندارند بسیار مهمتر می باشد. پس به شما توصیه می کنیم که حتماً پاوربانکی را تهیه کنید که قابلیت حفاظت دربرابر این موارد را داشته باشد. پاوربانک های شیائومی علاوه بر این حفاظت ها، حفاظت های بسیار بیشتری را دارا می باشند و شما می توانید با خیال راحت به خرید آن ها و استفاده ایمن بپردازید.

نکته 6: به طور همزمان دستگاه الکترونیکی و پاور بانک خود را شارژ کنید!

یکی از نکات مهم در نگهداری از پاور بانک اینست که وقتی که می‌خواهید پاور بانک خود را شارژ کنید، بهتر است موبایل و یا هر وسیله الکتریکی دیگر را که به وسیله پاور بانک شارژ می‌کنید را نیز شارژ کنید. این کار به شما اجازه می‌دهد تا از پاور بانک خود در دوره کوتاه استفاده نکنید. از آنجایی که وسیله الکتریکی شارژ شده است، در زمان طولانی‌تری نیاز به شارژ پیدا می‌کند. توجه داشته باشید هر بار که پاوربانک شارژ و خالی می‌شود، از عمر آن نیز کم می‌شود. شما با شارژ کردن هم زمان وسیله الکتریکی با پاور بانک خود عمر مفید باتری‌های پاور بانک را نیز افزایش می‌دهید.

نکته 7پاور بانک خود را هنگامی بطور مجدد شارژ کنید که شارژ آن به طور کامل خالی نشده باشد!

بسیاری از شما ممکن است درمورد اینکه این گزینه چگونه به کمک شما می آید شک داشته باشید. برای یک مدت طولانی یک تفکر اشتباه رایج بود و طبق آن تفکر شما باید ابتدا باتری خود را بطور کامل استفاده می کردید و سپس به شارز آن می پرداختید. باید بگوئیم که این مسئله بطور کامل اشتباه می باشد. بخصوص هنگامیکه باتری شما از نوع لیتیومی باشد. ( در حال حاضر بسیاری از باتری های مورد استفاده در دستگاه های مختلف مانند گوشی های موبایل، تبلت ها، پاور بانک ها و بسیاری دیگر از دستگاه ها از این مدل می باشد.

هنگامیکه پاور بانک شما درحال شارژ دستگاه های مختلف می باشد بطور مداوم با کاهش میزان شارژ خود پاوربانک ولتاژ آن نیز کاهش پیدا می کند و هنگامیکه میزان ولتاژ آن به زیر ۲٫۴ ولت می رسد کربنیزاسیون در پاوربانک شما به وقوع می پیوندد که این مسئله به معنای کاهش طول عمر باتری پاوربانک شما کاهش پیدا می کند.

پس توصیه ما به شما این است که پاوربانک خود را هنگامی شارژ کنید که حدود ۲۰ درصد از شارژ ان باقی مانده باشد و اگر نمی خواهید از پاوربانک خود برای چند روز استفاده کنید بهتر است میزان شارژ آن را بررسی کنید و مطمئن شوید که پاوربانک شما به اندازه کافی شارژ دارد شاید شما از پاوربانک در آن چند روز استفاده نکنید اما ممکن است که مدارهای داخلی خود پاوربانک مقداری از انرژی را مصرف کنند و این مسئله درصورت ادامه موجب تخلیه ی کامل شارژ پاوربانک می شود.

نگهداری از پاور بانک

نگهداری از پاور بانک

آیا استفاده از کاور برای پاور بانک ضرر دارد؟

استفاده از کاور پاور بانک از رایج ترین راهکارها برای مراقبت از پاور بانک است. کاور پاور بانک معمولا از جنس سیلیکون است و همه ی قسمت‌های پاور بانک به جز پورت‌های ورودی و خروجی و چراغ‌های ال ای دی را پوشش می‌دهد. دقیقا چیزی شبیه به گارد گوشی است، با این تفاوت که تمام قسمت‌های پاور بانک را پوشش می‌دهد. با توجه به چسبندگی کاور به پاور بانک، برخی از افراد معتقد هستند که کاورها برای پاور بانک ضرر دارند و باعث گرمتر شدن آن می‌شوند. اما همینجا به شما می‌گوییم که این باور اشتباه است.

اگر نمی خواهید برای خرید کاور هزینه کنید، بودجه خود را برای خرید پاور بانک ضد ضربه کنار بگذارید. بدنه پاوربانک‌ها با متریال‌های متفاوت مانند پلی کربنات ساخته می‌شود و به همین دلیل هر یک از پاور بانک‌ها مقاومت متفاوتی در برابر ضربه دارند. اما آنچه که اهمیت دارد این است که با توجه به حساسیت‌ها و نقطه ضعف‌های هر پاور بانک برای مراقبت از آن کارهایی انجام دهید. برخی از افراد ترجیح می‌دهند از انواع پاور بانک ضد آب و ضد ضربه استفاده کنند که نیازی به مراقب بیش از حد نباشد.

معمولا این دسته از پاور بانک‌ها مورد پسند طبیعت گردان، شکارچیان و ورزشکاران قرار می‌گیرد اما افراد عادی برای استفاده روزانه و عادی هم از پاور بانک‌های ضد ضربه استفاده می‌کنند. اگر شما هم نسبت به بدنه پاور بانکتان حساس هستید می‌توانید با خرید پاور بانک ضد ضربه خیال خودتان را راحت کنید اما قطعا این پاور بانک‌ها قیمت بالاتری دارند و برای خرید آن‌ها باید بودجه بیشتری در نظر بگیرید.

در این پست سعی کردیم مهم ترین نکات را در خصوص نگهداری از پاور بانک مطرح کنیم. اگر پاور بانک شما دچار ایراد شده حتما مطلب تعمیرات پاوربانک را نیز از مجله الکترونیکی نیکتال مطالعه کنید.

بازگشت به لیست
0 0 رای ها
امتیازدهی به محتوا
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها