اخبار, پاوربانک, لوازم جانبی

استفاده از پاوربانک برای اولین بار

نحوه استفاده از پاوربانک برای اولین بار

یکی از سوالاتی که عمدتا کاربران می پرسند، نحوه استفاده از پاوربانک برای اولین بار است. در این مطلب نیکتال می خواهیم در خصوص شارژ اولیه پاور بانک ها صحبت کنیم.

میزان شارژ اولیه پاور بانک چقدر باشد؟

امروزه تلفن های همراه اکنون یک همراه جدا نشدنی در زندگی روزمره ما هستند. فارغ از این که شرکت های تولید کننده این ابزار هوشمند چه ادعایی درباره میزان مصرف باتری آن ها دارند، همه ما می دانیم که باتری تلفن های هوشمند با چه سرعتی کاهش می یابند. بنابراین ممکن است به فکر خرید پاور بانک باشید. علاوه بر این، اگر عاشق مسافرت هستید یا در طول روز استفاده زیادی از گوشی خود می کنید، مطمئنا داشتن یک پاور بانک برای شما ضروری است

اگر شما مایل به خرید پاور بانک هستید و به دنبال روش شارژ کردن پاور بانک برای نخستین بار هستید با ما در نیکتال همراه باشید.

عمده کاربران در زمان خرید گوشی و تلفن همراه، به این موضوع می اندیشند که جهت افزایش طول عمر باتری و زمان نگهداری بیشتر از شارژ باتری آن:

باید در اولین شارژ چه مدت زمان آن را شارژ کنیم؟

همانطور این سوال هم برای کاربران پس از خرید پاوربانک یا همان شارژر همراه یا شارژر مسافرتی در ذهنشان نقش می بندد.خارج از این موضوع که امروزه گوشی ها و اسمارت فون های جدید دیگر به دلیل تغییر در ساختار باتری آن ها ، به طور محسوسی همانند گذشته نیاز به شارژ اولیه ندارند ، اما پاوربانک ها باید در اولین شارژ مدت زمان به مراتب طولانی تری شارژ شوند.

اغلب پاوربانک های موجود در بازار ، دارای چهار چراغ LED به عنوان نمایشگر وضعیت باتری می باشند.این چراغ ها زمانی که به طور کامل هر 4 عدد روشن شوند و ثابت باشند ، به منظور کامل بودن شارژ پاوربانک بوده و اینکه در نیازی به شارژ ندارد ، اما اگر چراغ ها پس از روشن شدن چشمک زن باشند ، شارژ پاوربانک کامل نبوده و نیاز به شارژ دارد تا باتری آن کاملا شارژ شود.

از لحاظ تئوری به این موضوع دقت کنید که شارژ اولیه معمولا بین 5 الی 15 درصد بیشتر از دفعات بعدی زمان بیشتری نیاز به زمان دارد.

نکاتی که باید در زمان شارژ پاوربانک به آن توجه کنید:

  • در ابتدا به جعبه یا خود بدنه ی پاوربانک و یا دفترچه راهنمای آن رجوع کرده و از شدت جریان ورودی قید شده ( input ) اطلاع پیدا کرده و سپس با آداپتوری که همان شدت جریان خروجی را دارد بعلاوه ی کابل موجود در جعبه ی پاوربانک اقدام به شارژ کنید. ( توجه کنید که آداپتور اصلی و کاملا سالم باشد )
  • حتی الامکان سعی کنید پاوربانک را با آداپتور و پریز شارژ نمایید و با دستگاه هایی از قبیل لپ تاپ ، کامپیوتر و سایر گجت ها شارژ نکنید چرا که پورت USB این دستگاه ها شدت جریان مناسبی را به پاوربانک ها وارد نساخته و به مراتب از عمر باتری پاوربانک می کاهد.
  • هر چه ظرفیت پاوربانک شما بیشتر باشد ، طبعا زمان شارژ بیشتری سپری خواهد شد.
  • زمانی پاوربانک خود را از خود شارژ جدا کرده که کاملا شارژ شده باشد و چهار چراغ آن ثابت شده باشد ، چرا که قطع کردن شارژ پاوربانک در زمان کامل نشدن شارژ آن ، طول عمر سلول های باتری را کاهش می دهد.
  • توجه داشته باشید که معمولا نیمه ی دوم شارژ پاوربانک نسبت به نیمه ی اول آن ، زمان بیشتری طول خواهد کشید که امری طبیعی به حساب می آید.
نکته:

اغلب پاوربانک های موجود در بازار ، از ظرفیت اسمی خود تقریبا بین 50 الی 70 درصد بازدهی دارند ، بنابراین در زمان خرید به این موضوع نیز توجه کنید.

نکته مهمی که باید توجه داشته باشید این است که از شارژ بیش از حد پاوربانک خودداری کنید چون  می تواند به دستگاه شما آسیب جدی برساند. به همین دلیل است که پس از وصل کردن آن باید هر از گاهی شاخص های شارژ را بررسی کنید.

اما پیامدهای واقعی شارژ بیش از حد یک پاور بانک چیست؟ شارژ بیش از حد باعث می شود دستگاه بیش از حد معمولی گرم شود. پاوربانکی که معمولاً با گرمای ۳۲ درجه فارنهایت شارژ می شود ، ظرف یک مدت زمانی مشخص ۶ درصد از ظرفیت خود را مصرف می کند در صورتی که همان پاوربانک اگر در دمای ۷۷ درجه شارژ شود ، در همان مدت زمانی مشخص ۲۰ درصد از ظرفیت خود را هدر می دهد.

پاوربانک ها شارژ صددرصدی ندارند و این به دلایل ایمنی می باشد. همچنین پاوربانک ها بسته به تولید کننده آنها ممکن است کاملاً شارژ باشند یا بصورت جزئی شارژ داشته باشند. به همین دلیل است که شما وقتی اولین بار پاوربانک را تحویل می گیرید باید آن را بررسی می کنید تا میزان شارژ آن را تعیین کنید و اگر متوجه شوید که قبلاً کاملاً شارژ شده است ، به سراغ مرحله بعدی می روید.

بیشتر پاوربانک ها به ۴ شاخص مجهز هستند که میزان شارژ را نشان می دهد. هر شاخصی معمولا به طور متوسط ​​۲۵ درصد توان پاوربانک را نمایش می دهد. بنابراین ، هنگامی که دستگاه پاوربانک به طور کامل شارژ شود ، تنها ۹۵ درصد قدرت را مشاهده خواهید کرد. این مربوط به این واقعیت است که سلولهای باتری دارای ظرفیتهای مختلفی هستند.

استفاده از پاوربانک برای اولین بار

استفاده از پاوربانک برای اولین بار

شارژ تلفن همراه برای اولین بار توسط پاور بانک

بعد از دیدن هر چهار چراغ روی پاوربانک می دانید که دستگاه پاوربانک کاملاً شارژ شده است. بعد از این مرحله چه کاری باید انجام دهیم؟ جواب آن بسیار واضح است. می توانید آن را از شارژ جدا کنید و از آن برای شارژ تلفن همراه خود استفاده کنید.

برای شارژ گوشی، دستگاه خود را با استفاده از کابل شارژر USB به پاور بانک وصل کنید. معمولاً حداقل یک درگاه USB وجود دارد، اما دستگاه هایی نیز وجود دارند که برای تخلیه برق بیش از یک خروجی دارند. از پورت های 1 آمپر پاور بانک برای شارژ تلفن همراه و از پورت های 2 آمپر، می توانید برای شارژ تبلت استفاده کنید.

البته این مسئله بدان معنا نیست که پورت 2 آمپر با گوشی سازگار نیست. مشکل اینجاست که سرعت شارژ بوسیله پورت 2 آمپر سریع تر است و استفاده مکرر از آن می تواند به باتری گوشی هوشمند شما آسیب برساند. با این وجود ، انجام این کار فقط برای چند بار هیچ آسیبی به گوشی شما نمی زند و نگرانی برای شما نخواهد داشت.

توجه:

لپ تاپ ها معمولا به شارژ ۱۲ ولت نیاز دارند در حالی که بیشتر پاور بانک ها با ۵ ولت ارائه می شوند. برای خرید پاوربانک به منظور شارژ کردن لپ تاب باید پاوربانکی با قدرت بیشتر که می تواند برای شارژ کردن لپ تاپ و سایر دستگاه های قابل حمل استفاده شوند خریداری نمایید. البته باید این نکته را توجه نمایید که این پاوربانک ها از لحاظ حجم بزرگتر از پاوربانک های دیگر هستند و باید از لحاظ حمل و نقل نیز آن را بررسی کنید.

اکثر تولید کنندگان توصیه می کنند از کابل USB خود گوشی هوشمند که داخل باکس گوشی بوده برای شارژ آن استفاده کنند. اگر پاوربانک شما در این مرحله کار نکند،  ممکن است به دو دلیل کلی باشد که یا شارژ نداشته باشد و یا پاوربانک کلا معیوب باشد.

همانطور که می دانید یک پاوربانک با باتری کاملا خالی مدتی طول می کشد تا اینکه به طور کامل شارژ شود. اگر به نظرتان دستورالعمل های سازنده در کتابچه راهنما کمکی نمی کند می توانید با پشتیبانی و خدمات  پس از فروش مشتریان شرکت تماس بگیرین و اطلاعات تکمیلی را دریافت نمایید.

اطلاع از زمان شارژ کامل پاور بانک مهم است!

هنگام شارژ پاور بانک مسئله مهم اطلاع از زمان دقیق شارژ کامل و میزان شارژ باقی مانده پس از استفاده از آن است. در کتابچه راهنما، اطلاعات کاملی در مورد نحوه اطلاع از زمان شارژ شدن کامل پاور بانک دریافت خواهید کرد.

بیشتر پاور بانک ها از طریق 4 چراغ LED میزان شارژ خود را اعلام می کنند.

  • 1 چراغ روشن: 25٪ شارژ
  • 2 چراغ روشن: 50٪ شارژ
  • 3 چراغ روشن: 75٪ شارژ
  • 4 چراغ روشن: 95٪ شارژ

بر اساس این نشانگر ها می توانید از زمان دقیق پایان یافتن شارژ مطلع شوید. قبل از تخلیه کامل پاور بانک، آن را شارژ کنید. شارژ کامل دستگاه، انرژی بیشتری را جذب می کند و باعث کاهش عمر باتری می شود.

چند توصیه برای شارژ صحیح پاور بانک

  • در حین شارژ پاوربانک، اتصال پاوربانک به گوشی یا تبلت خود را قطع کنید.
  • برخی از پاوربانک‌ها قابلیت محافظت در برابر تغییرات ولتاژ و جریان را دارند، اما اگر برق شهری در حال نوسان است و احتمال اضافه ولتاژ یا اضافه جریان وجود دارد از شارژ پاوربانک خودداری کنید.
  • بهتر است هنگام شارژ پاوربانک، گوشی خود را نیز فول شارژ کنید، گوشی را به برق شهری وصل کنید نه پاوربانک.
  • شکل چراغ LED یا تغییرات آن حین شارژ در هر پاوربانک متفاوت است. اما تغییرات آن مانند تغییر در رنگ، خاموش شدن یا قرمز شدن رنگ آن هنگام تخلیه کاملا ملموس و قابل درک می‌باشد.
  • زمان شارژ کامل هر پاوربانک بسته به نوع آن و برند تولیدکننده‌ی آن می‌توانند متغیر باشند اما در حالت کلی شارژ کامل آن بین 1 الی 2 ساعت زمان می‌برد.
  • در بعضی مواقع قطع شدن چراغ چشمک زن به معنای فول‌شارژ شدن پاوربانک نیست، صرفا برای جلوگیری از مسائل مربوط به Overcharging‌ یک ضریب اطمینان در نظر می‌گیرند. بهتر است بعد از قطع چراغ 3 الی 5 دقیقه بیشتر در حالت شارژ بماند.

دو سوال متداول:

ممکن است سوالاتی حین شارژ پاوربانک به وجود بیاید که دو تا از اصلی‌ترین سوالات در اینجا مطرح می‌شود و پاسخ داده می‌شود.

استفاده از پاوربانک برای اولین بار

استفاده از پاوربانک برای اولین بار

چرا پاوربانک هنگام شارژ داغ می‌شود؟

پاوربانک‌ها مانند هر وسیله‌ی دیجیتال دیگری با ولتاژ و جریان و مقاومت‌ سر و کار دارند، مقاومت باعث داغ شدن مدار و در نتیجه داغ شدن بدنه‌ی پاوربانک می‌شود، البته این داغ شدن نباید غیرعادی و بیشتر از حالت مجاز باشد، اگر احساس می‌کنید دمای پاوربانک بیش از حالت عادی می‌باشد می‌تواند به دلایل زیر باشد:

  1. پاور بانک بی‌کیفیت: ممکن است ایراداتی در خود پاوربانک خریداری شده موجود باشد که باعث داغ شدن آن شود، در هنگام خرید پاور بانک به شرکت سازنده، ظرفیت، دمای کاری و … دقت کنید.
  2. استفاده از آداپتور نامتناسب: دقت کنید که آداپتور استفاده شده مطابق با ولتاژ درج شده روی پاور بانک باشد. به طور مثال اگر پاوربانک به مقدار ولتاژ ورودی 6 ولت نیاز دارید آداپتور آن نیز باید 6 ولت باشد.
  3. کابل بی‌کیفیت یا شکسته: کابل می‌تواند از دلایل داغ شدن باشد، کابل بی‌کیفیت و غیراستاندار عموما نمی‌تواند جریان را به خوبی انتقال دهد و موجب داغ شدن و یا آسیب‌های دیگر به پاوربانک شود.
  4. Overcharging : شارژ بیش از حد در درازمدت به مدار پاوربانک آسیب می‌زند و یکی از دلایل داغ شدن بیش از حد پاوربانک می‌تواند این باشد.

در این پست سعی کردیم در خصوص استفاده از پاوربانک برای اولین بار توضیحات لازم را ارائه دهیم. برای تکمیل اطلاعات خود در زمینه نحوه صحیح شارژ پاوربانک، مطلب پاوربانک چگونه شارژ میشود؟ را نیز از مجله الکترونیکی نیکتال مطالعه کنید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

5 1 رای
امتیازدهی به محتوا
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها