اخبار, حافظه, کارت حافظه

کارت حافظه SD

کارت حافظه SD

ما معمولا از کارت حافظه (Micro SD, MiniSD, SD, CF) برای دوربین‌های دیجیتال، گوشی‌های هوشمند، تبلت و لپ‌تاپ استفاده می‌کنیم اما تمام کارت‌های حافظه مثل هم تولید نمی‌شوند و انواع مختلف دارند که از نظر کلاس سرعت، سایز و ظرفیت با یکدیگر تفاوت دارند. برخی از دستگاه‌های دیجیتال مثل دوربین ممکن است که فقط کارت حافظه مخصوص خود را بخواهند و با کارت‌ حافظه دیگری کار نکنند و دستگاه‌های دیگر مانند گوشی‌های هوشمند، تبلت و حتی کامپیوترها را توسط کارت حافظه، هم می‌توان ظرفیت‌شان را ارتقاع داد و هم اطلاعات ‌‌آن‌ها را توسط کارت حافظه به دستگاه‌های دیگر که همان سایز و فرمت مموری کارت را پشتیبانی می‌کنند، انتقال داد. برخی از گوشی‌ها که رم قابل ارتقاع دارند، پس از ارتقاع ظرفیت، سریع‌تر و روان‌تر از قبل کار خواهند کرد.

مقدمه‌ای در رابطه با انواع حافظه SD و تفاوت های آن‌ها:

برخلاف آیفون‌های اپل، اغلب تبلت و گوشی‌های اندرویدی از اتصال حافظه SD پشتیبانی می‌کنند. حافظه SD در واقع نوعی از مموری است که با نصب آن در دستگاه، می‌توان از آن به عنوان مکان جانبی ذخیره‌سازی اطلاعات استفاده کرد. اما آیا تمام حافظه های SD یکسان هستند؟ معنای برخی از عبارت‌های که بر روی آن‌ها نوشته شده چیست؟ مثلا حافظه SD از نوع SDHC است چه تفاوتی با حافظه SD دارد که از نوع SDXC است؟ یا واژه UHS در نامگذاری حافظه های SD به چه معناست؟

در این مقاله قصد داریم که در رابطه با این موضوعات صحبت کنیم و تفاوت های مختلف انواع حافظه SD را برای شما عزیزان شرح دهیم. به این صورت اگر قصد خرید یک حافظه SD برای تبلت یا گوشی اندرویدی خود را داشته باشید، می‌توانید با آگاهی بیشتری اقدام به انتخاب محصول مد نظرتان نمایید. چنانچه در رابطه با هر یک از بخش‌ها و مراحل شرح داده شده نیاز به توضیحات بیشتری داشتید، می‌توانید از طریق شماره‌های موجود با کارشناسان موبایل کمک تماس حاصل کرده و از آن‌ها راهنمایی دقیق‌تری بخواهید. با نیکتال همراه باشید.

کارت حافظه SD چیست؟

کلمه SD مخفف عبارت Secure Digital است و به عنوان نام یک نوع کارت حافظه برای ذخیره‌سازی داده‌ها شناخته می‌شود که مناسب برای استفاده در دستگاه‌های قابل حمل از جمله دوربین‌های دیجیتال، گوشی‌های موبایل، لپ تاپ و … است. خوب است بدانید استاندارد یاد شده در آکوست سال 1999 میلادی با تلاش شرکت‌هایی همچون پاناسونیک، اسکن دیسک و توشیبا به عنوان یک کارت برای پشتیبانی از ذخیره چند رسانه‌ای معرفی شد و به عنوان یک نوع کارت حافظه به دنیای فناوری معرفی گردید.

کارت حافظه SD یا حافظه SD Card یک حافظه جانبی برای ذخیره داده‌های چند رسانه‌ای در دستگاه‌های قابل حمل است که به افزایش و ارتقای ظرفیت حافظه دستگاه نیز کمک خواهد کرد. از این رو کاربران می‌توانند فضای بیشتری برای ذخیره‌سازی داده‌های خود داشته باشند و همچنین می‌توانند از داده‎‌های بیشتری نیز در دستگاه‌های قابل حمل نیز بهره‌مند باشند. بعد از معرفی کارت حافظه SD توسط شرکت‌های یاد شده، روند تولید و استفاده از آن گسترش یافت و امروزه نیز بیش از هزار تولید کننده در سراسر جهان به تولید کارت حافظه SD می‌پردازند که در ظرفیت‌های مختلفی این کارت‌های حافظه را نیز تولید می‌کنند.

تفاوت کارت‌‌ حافظه SD و Micro SD

معمولا اگر از افراد عادی در خصوص تفاوت کارت حافظه SD و Micro SD بپرسید بیشتر به تفاوت در اندازه این دو کارت اشاره خواهند کرد. به طور کلی کارت‌های حافظه SD زودتر از کارت‌های مایکرو وارد بازار شدند و از فناوری قدیمی‌تری استفاده می‌کنند. با این حال دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری و برخی دستگاه‌های بازی از کارت حافظه SD استفاده می‌کنند و در مقابل دستگاه‌های جدید همانند موبایل‌ها و تبلت‌ها کارت‌های حافظه Micro SD را پشتیبانی می‌کنند.

کارت حافظه SD دوربین عکاسی به شکل حرفه‌ای برای دوربین‌ها طراحی شده است و بیشترین سازگاری را با آن‌ها دارد. معمولا برخی از افراد از کارت حافظه Micro SD به همراه تبدیل برای دوربین استفاده می‌کنند که درست نیست. از تبدیل فقط برای استفاده‌های لحظه‌ای و بیشتر برای اتصال کارت به لپ تاپ و کامپیوتر استفاده می‌شود و در صورت استفاده طولانی مدت کارت حافظه داغ می‌شود و می‌تواند به خود و یا حتی دوربین آسیب جدی وارد کند. بنابرانی بهتر است برای دوربین‌های عکاسی از کارت‌های حافظه SD مخصوص استفاده کنیم تا هم سرعت و هم کیفیت بیشتری داشته باشیم.

کلاس بندی کارت حافظه SD، کدام کلاس را بخریم؟

معمولاً کارت‌های حافظه SD سرعت‌های مختلفی دارند. این موضوع باعث شده است که بر این اساس کارت‌های حافظه SD کلاس ‌بندی‌های مختلفی نیز داشته باشند. درواقع کارت‌های حافطه SD به کلاس‌های 2، 4، 6 یا 10 تقسیم می‌شوند. خوب است اشاره کنیم کارت‌هایی در کلاس 10 از سرعت نوشتن اطلاعات به میزان 10 مگابایت در ثانیه پشتیبانی می‌کنند. در مورد کلاس 6 باید بگوییم که کارت‌های حافظه در کلاس 6 از سرعت نوشتن 6 مگابایت در ثانیه پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این خوب است بدانید که کارت‌های حافظه علاوه بر کلاس مشخصه دیگری به نام درجه سرعت نیز دارند.

درواقع درجه سرعت به بالاترین میزان سرعت نوشتن اطلاعات اشاره دارد. به عنوان مثال برخی از کارت‌های SD دارای سرعت 30 مگابایت در ثانیه و برخی نیز 45 مگابایت در ثانیه هستند. با این حساب برای اقدامات مختلف از جمله از استفاده از حافظه SD Card به عنوان کارت حافظه دوربین باید کارت حافظه مناسبی را با توجه به کلاس کارت حافظه انتخاب کنید.

کلاس‌های Speed Class، UHD Speed Class و Video Speed Class

به عنوان مثال یک عکاس معمولی برای کارت حافظه دوربین خود که معمولاً تصاویری با رزولوشن پایین ثبت می‌کند می‌تواند از کارت حافظه با کلاس 4 یا Speed Class استفاده کند. اما برای کاربردهای حرفه‌ای‌تر و دوربین‌های فیلمبرداری HD و تصاویر باکیفیت استفاده از کارت حافظه با کلاس 6 یا UHS Speed Class پیشنهاد می‌شود و در صورتی که عکاسی با فیلم‌های HD و تصاویر رزولوشن بالا سرو کار زیادی دارد بهتر است از کارت حافظه با کلاس 10 همان Video Speed Class استفاده کند. در پایان این قسمت هم باید اشاره کنیم که هرچه سرعت نوشتن در یک کارت حافظه بیشتر باشد می‌توان تصاویر بیشتری را به صورت پی در پی ثبت کرد.

بررسی دقیق تر مفهوم کلاس در کارت های حافظه را در مقاله کلاس در کارت حافظه بخوانید!

کارت حافظه SD

کارت حافظه SD

انواع کارت‌‌ حافظه SD دوربین عکاسی

کارت حافظه دوربین‌های عکاسی معمولا بر اساس ظرفیت، شرکت سازنده و همچنین سرعت خواندن و نوشتن به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند.

ظرفیت‌های مختلف کارت‌‌ حافظه SD دوربین عکاسی

معمولا کارت‌های حافظه در اندازه‌های مختلف در بازار موجود هستند. کارت‌های حافظه قدیمی در گذشته ظرفیت‌های بسیار کمی داشتند ولی با پیشرفت تکنولوژی ظرفیت‌های کارت‌ها نیز افزایش یافته است. معمولا ظرفیت کارت‌ها با عددی که مضربی از عدد 8 باشد مشخص می‌شود. در حال حاضر در بازار کارت‌های حافظه با ظرفیت‌های زیر موجود است.

  • کارت حافظه 4 گیگابایت.
  • کارت حافظه 8 گیگابایت
  • کارت حافظه 16 گیگابایت
  • کارت حافظه 32 گیگابایت
  • کارت حافظه 64 گیگابایت
  • کارت حافظه 128 گیگابایت
  • کارت حافظه 256 گیگابایت
  • کارت حافظه 512 گیگابایت
  • کارت حافظه 1 ترابایت
چه ظرفیتی از حافظه SD برای گوشی شما مناسب است؟

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های حافظه های SD مربوط به ظرفیت آن‌ها می‌شود. به عنوان مثال ممکن است یک حافظه SD ظرفیت 16 گیگابایتی داشته باشد و مدل دیگر آن ظرفیت 32، 64، 128 گیگابایتی و غیره را ارائه کند. به نظر شما خرید کدامیک از ظرفیت‌های موجود برای دستگاهتان انتخاب مناسب‌تری محسوب می‌شود؟ بسیاری از کاربران تصور دارند که هرچه حافظه SD آن ظرفیت بیشتری داشته باشد، انتخاب بهتری انجام داده‌‌اند! اما به واقع این چنین نیست و در برخی از شرایط نصب یک حافظه SD با ظرفیت بالا می‌تواند منجر به کند شدن عملکرد دستگاه شود. این موضوع به ویژه در شرایطی محسوس می‌شود که حجم فضای ذخیره‌سازی اطلاعات در حافظه SD افزایش یابد.

اگر دقت کرده باشید شرکت‌های تولید و عرضه کننده دستگاه‌های اندرویدی که از حافظه SD پشتیبانی می‌کنند، اغلب اشاره دارند که دستگاه مورد نظر از حافظه SD تا نهایت ظرفیت فلان گیگابایت پشتیبانی می‌کند. به عنوان مثال همانطور که در عکس فوق می‌بینید، سامسونگ ضمن رونمایی از گوشی هوشمند گلکسی اس 7 و اس 7 اج اشاره داشته که این دو محصول از اتصال حافظه SD با حداکثر ظرفیت 256 گیگابایت پشتیبانی می‌کنند.

این عدد به آن معناست که حافظه SD برای دو گوشی گلکسی اس 7 و اس 7 اج مناسب است که نهایتا ظرفیت 256 گیگابایتی داشته باشد و ذخیره کردن اطلاعات با حجم بیش از این مقدار در حافظه SD دستگاه می‌تواند منجر به بروز مشکل و کند شدن عملکرد آن شود. بنابراین پیش از خرید حافظه SD و انتخاب ظرفیت آن، حتما به این موضوع توجه داشته باشید که دستگاهتان نهایتا از چه ظرفیتی از حافظه SD پشتیبانی کامل و مناسب می‌کند.

سرعت‌های مختلف کارت‌‌ حافظه SD دوربین عکاسی

معمولا سرعت‌های مختلف کارت‌های حافظه را با استفاده از کلاس نشان می‌دهد. هر چقدر کلاس یک کارت حافظه بالاتر باشد، آن کارت سرعت خواندن و نوشتن بالاتری نیز خواهد داشت. کلاسه‌ای مختلف کارت حافظه SD دوربین عکاسی معادل سرعت‌های زیر خواهد بود.

کلاس 2 تقریبا دو مگابایت بر ثانیه

کلاس 4 تقریبا 4 مگابایت بر ثانیه

کلاس 6 تقریبا 6 مگابایت بر ثانیه

کلاس 10 تقریبا 10 مگابایت بر ثانیه

آیا حافظه SD که می‌خرید اصل است یا تقلبی؟

متاسفانه یکی از رایج‌ترین مشکلاتی و دغدغه‌هایی که در حین خرید حافظه SD با آن مواجه هستید مربوط به شناخت جنس اصل از تقلبی و انتخاب نمونه اصل می‌شود. هم اکنون در بازار داخلی حافظه های SD تقلبی بسیار زیاد شده‌اند و در فروشگاه‌های مختلف عرضه می‌شوند. خرید این نوع اجناس می‌تواند منجر به بروز مشکلات زیادی در عملکرد دستگاه شود و به شدت سرعت عمل آن را کاهش دهد. بنابراین باید در حین خرید انواع حافظه SD تفاوت مابین جنس تقلبی و اصل را بشناسید. برای انجام این کار باید دقت زیادی داشته باشید. چند نمونه از روش‌ها و ترفندهایی که در شناسایی انواع حافظه SD اصل و تقلبی موثر است به شرح زیر هستند.

یکی از اصلی‌ترین تفاوت های حافظه SD تقلبی و اصل مربوط به کیفیت چاپ اطلاعات بر روی بدنه آن می‌شود. در جین خرید انواع حافظه SD به اطلاعات چاپ شده بر روی آن‌ها دقت کنید. اگر این اطلاعات با کیفیت و وضوح مناسبی چاپ نشده باشند، شک نداشته باشید که حافظه SD مورد بحث یک محصول تقلبی است. همچنین به مسئله یک دست بودن رنگ‌های حافظه SD دقت کنید. اگرچه در اغلب موارد حافظه های SD به رنگ مشکی هستند اما اگر قصد خرید حافظه SD را داشتید که رنگی است، توجه کنید که پر رنگ‌تر بودن رنگ‌ها به معنای اصل بودن حافظه SD نخواهد بود، بلکه برعکس می‌تواند نشان دهنده تقلبی بودن آن باشد. شرکت‌های سازنده حافظه SD سعی می‌کنند که حالتی یکپارچه و یک دست را برای محصولات خود ارائه کنند.

در مقاله تشخیص کارت حافظه اصل از تقلبی راهکارهایی برای تشخیص کارت حافظه اصل از تقلبی را خواهید آموخت.

نکاتی که در نگهداری کارت حافظه SD باید رعایت کنیم:

یکی از راهکارها این است که هر از چند گاهی کارت حافظه SD خود را فرمت کنید. امروزه این امکان از طریق منوی بسیاری از دوربین‌های دیجیتال نیز فراهم است. توجه داشته باشید با این کار تمام تصاویر راز روی کارت حافظه پاک خواهند شد. پس قبل از فرمت به یاد داشته باشید تا یک نسخه پشتیبان از تصاویر و اطلاعات موجود در کارت حافظه تهیه کنید.

علاوه بر این در انتخاب یک کارت حافظه دقت لازم را داشته باشید و سعی کنید برندهایی را انتخاب کنید که در این زمینه شناخته‌شده‌تر هستند که در این راستا می‌توان به برندهایی همچون سونی، سامسونگ، سن‌دیسک، لکسا و توشیبا اشاره کرد. البته همیشه احتمال خرابی کارت حافظه نیز وجود خواهد داشت و برای احتیاط می‌بایست از تصاویر مهم خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.

در مقاله نگهداری از کارت حافظه تمامی نکاتی را که جهت نگهداری از کارت حافظه باید مدنظر داشت را بطور کامل مطرح کرده ایم.

عبارت UHS به چه معناست؟

حافظه های میکرو SD در دو مدل UHS-1 و UHS-3 طبقه‌بندی می‌شوند. از نظر تئوری حافظه های میکرو SD نوع UHS می‌توانند از سرعت رد و بدل اطلاعات 312 مگابایت در هر ثانیه پشتیبانی کنند، اما در عمل این موضوع امکانپذیر نیست. بنابراین سرعت رد و بدل اطلاعات حافظه های UHS-1 به 10 مگابایت در ثانیه و سرعت رد و بدل اطلاعات حافظه های UHS-3 به 30 مگابایت در هر ثانیه می‌رسد. پس استاندارد UHS-3 به مراتب از UHS-1 بهتر است. پس عبارت UHS سرعت رد و بدل اطلاعات حافظه SD شما را نمایش می‌دهد و می‌تواند یکی از اصلی‌ترین معیارهای شما برای انتخاب انواع حافظه SD محسوب شود.

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به شرح تفاوت های انواع حافظه SD و معیارهایی پرداختیم که باید در حین انتخاب و خرید یک حافظه SD مناسب به آن‌ها توجه کنید. همچنین اگر قصد خرید مموری کارت دارید، حتما مقاله خرید کارت حافظه را نیز مطالعه کنید تا بهترین انتخاب را در حین خرید این کالای دیجیتالی حساس داشته باشید.

چنانچه در رابطه با هر یک از بخش‌ها و مراحل شرح داده شده نیاز به توضیحات بیشتری داشتید، می‌توانید از طریق شماره‌های موجود با کارشناسان نیکتال تماس حاصل کرده و از آن‌ها راهنمایی دقیق‌تری بخواهید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به محتوا
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها