اخبار, حافظه, کارت حافظه

نگهداری از کارت حافظه

حفاظت از کارت حافظه

چطور از کارت‌ حافظه مراقبت کنیم؟

شاید بتوان گفت کارت‌های حافظه، حساس‌ترین بخش هر دوربین هستند. این ابزارهای کوچک، همان چیزی هستند که به آن حافظه گفته می‌شود. یعنی آنچه که دوربین شما می‌بیند و ثبت می‌کند، روی این چیپ‌های کوچک ذخیره می‌شوند و اگر مشکلی برای این ابزارهای کوچک و حساس پیش بیاید، هر آنچه که دوربین دیده و ضبط کرده است برای همیشه فراموش خواهند شد. بسیار مهم است که پیش از آنکه نیاز به بازیابی اطلاعات پیدا کنیم، سعی کنیم کارت‌های حافظه‌مان را همیشه نو و سالم نگه داریم. در این مقاله نیکتال به بررسی نکاتی جهت نگهداری از کارت حافظه می پردازیم.

کارت حافظه متشکل از تعداد پیچیده‌ای مدارهای مجتمع و چیپ است، چیپ‌هایی که تأمین‌کننده فضای ذخیره اطلاعات در یک کارت حافظه هستند شامل شبکه توری شکل از سیم‌های بسیار ریز است که این سیم‌ها که ضخامت‌شان از ضخامت موهای انسان کمتر است و “نانو-وایر” خوانده می‌شوند.

اگر از بالا به این شبکه نگاه کنید آنها را همانند کاغذ گراف که در مدرسه استفاده می‌کردیم می‌بینید. یک دروازه در محل تقاطع هر سیم افقی و عمودی وجود دارد که هر گاه شارژی بالاتر از یک ولتاژ معین به دروازه وارد شود، بسته شده و بسته مسی مانند که باینری 1 را تولید می‌کند.

وقتی شارژ از میزان معینی نزول کند، دروازه بسته می‌شود، ارتباط قطع شده و کد باینری 0 تولید می شود.

تمام اطلاعات که روی کارت‌ها ذخیره می‌شوند به کدهای صفر و یک بیت تبدیل می‌شوند که امکان خوانده شدن آنها توسط یک کامپیوتر را ایجاد می‌کند.

برای آنکه بدانیم چرا کارت های حافظه خراب می‌شوند، نیاز داریم که چگونگی کارکرد آن ها را با دوربین یاد بگیریم تا روش نگهداری از کارت حافظه را بیاموزیم.

دوربین شما در واقع کامپیوتر بسیار پیچیده‌ای‌است که تنها هدفش برداشت و ذخیره‌سازی نور است.

وقتی شما دکمه شاتر را فشار می‌دهید، شاتر باز می‌شود، نور حسگر دوربین را تحریک کرده و کامپیوتر دوربین‌تان این اطلاعات را در بافر خود قرار می‌دهد.

بافر دوربین عملکرد رم در کامپیوتر را دارد و حافظه موقتی‌است که کامپیوتر دوربین می‌تواند اطلاعات را تا زمان ذخیره‌سازی در کارت حافظه، آنجا نگهداری کند.

در کامپیوتر خانگی شما، وقتی روی دکمه Save کلیک می‌کنید، اطلاعات موجود در رم شما روی دیسک سخت ذخیره می‌شود.

در دوربین‌ها نیازی به این کار نیست. دوربین به طور خودکار و پیوسته اطلاعات موجود در بافر یا بسته به میزان بافر موجود، اجزای دیگر دوربین و نرم افزار موجود در دوربین‌تان، ذخیره‌سازی می‌کند.

وقتی که بافر پر است دوربین باید پیش از اینکه به شما اجازه برداشتن عکس‌های بیشتر را بدهد، تمامی اطلاعات موجود در بافر را روی کارت ذخیره کند.

در هر صورت اگر شما دوربین را پیش از اتمام ذخیره‌سازی اطلاعات بافر در کارت حافظه خاموش کنید، اطلاعات شما از بین خواهد رفت.

کارت‌های حافظه ⭐| چگونه از کارت های حافظه مراقبت کنیم؟

نگهداری بهتر از کارت حافظه | در این مطلب ما به بیان نکات ساده اما طلایی می‌پردازیم که به نگهداری بهتر از کارت حافظه به شما کمک می‌کند. شاید بتوان گفت کارت‌های حافظه ، حساس‌ترین بخش هر دوربین هستند. این ابزارهای کوچک، همان چیزی هستند که به آن حافظه گفته می‌شود. یعنی آنچه که دوربین شما می‌بیند و ثبت می‌کند، روی این چیپ‌های کوچک ذخیره می‌شوند و اگر مشکلی برای این ابزارهای کوچک و حساس پیش بیاید، هر آنچه که دوربین دیده و ضبط کرده است برای همیشه فراموش خواهند شد. بسیار مهم است که پیش از آنکه نیاز به بازیابی اطلاعات پیدا کنیم، سعی کنیم کارت‌های حافظه‌مان را همیشه نو و سالم نگه داریم.

در این مطلب نیکتال ما به بیان نکات ساده اما طلایی می‌پردازیم که به نگهداری هرچه بهتر کارت‌های حافظه به شما کمک می‌کند.

کارت‌های فلش مدیایی که اطلاعات آنها از دست رفته‌است، یکی از علایم زیر را نشان می‌دهند:
  1. کارت مدیا در دوربین شما کار می‌کند، ولی در کارت‌خوانِ متصل به رایانه شما کار نمی‌کنند؛
  2. وقتی سعی می‌کنید عکس‌ها را بر روی ال‌سی‌دی یا رایانه‌تان ببینید، کاراکترهای “خراب” ظاهر می‌شوند؛
  3. گفته می‌شود که کارت پر است اما هیچ فایلی بر روی آن وجود ندارد؛
  4. قرار دادن کارت در دوربین باعث می‌شود که دوربین هنگ کند؛
  5. کارت درون دوربین یا کارت‌خوان کار نمی‌کند، اما کارت‌های سازگار دیگر کار می‌کنند؛
  6. کارت قابل نوشتن یا پاک کردن نیست؛
  7. وقتی کارت را وارد می‌کنید، کارت‌خوان به هم می‌ریزد یا متوقف می‌شود، اما با کارت‌های سازگار دیگر کار می‌کند؛
  8. دوربین “خطای کارت” نمایش می‌دهد؛(Memory Error)
  9. وقتی کارت را داخل دوربین یا کارت‌خوان قرار می‌دهید، دستگاه می‌گوید که کارت نیاز به فرمت شدن دارد؛
  10. دوربین نشان می‌دهد که نسبت به همیشه فضای کمتری برای تصاویر دارید، در حالی‌که هیچ عکسی بر روی کارت وجود ندارد ( کارت 512 مگابایت شما به طور معمول توانایی ذخیره 150 تصویر JPEG با کیفیت بالا را دارد، اما فضا برای تنها 96 عکس نشان داده می‌شود، و این در حالی‌ است که هیچ تصویری بر روی کارت وجود ندارد.)؛
  11. وقتی یک ابزار دیسکی، مانند اسکن‌دیسک، روی کارت استفاده می‌کنید، سکتورهای خراب بر روی کارت نشان داده می‌شوند؛
  12. دوربین شما با قرار دادن کارت در آن، خاموش نمی‌شود؛
  13. وقتی کارت را فرمت می‌کنید، ظرفیت اشتباه اعلام می‌کند.
حفاظت از کارت حافظه

حفاظت از کارت حافظه

اما چه راهکارهایی برای جلوگیری از وقوع چنین مشکلاتی وجود دارد؟

پیش از خارج کردن مموری کارت (کارت حافظه) از موبایل خود، از طریق تنظیمات به جدا سازی ایمن مموری کارت اقدام کنید:

Setting-˃Sorage-˃SD Card-˃Safty Remove(Unmout

کارت‌های حافظه‌تان را قبل از استفاده فرمت کنید

تقریباً روی همه کارت‌های حافظه ، عبارت Pre Formatted به چشم می‌خورد یا حداقل این‌طور تبلیغ می‌شود که این کارت‌ها از قبل فرمت شده‌اند و نیازی به فرمت کردن ندارند. اما اینکه کارت حافظه را قبل از استفاده یک‌بار با خود دوربین فرمت کنید، ایده بسیار بهتری است. اصلاً برخی دوربین‌ها نیاز دارند که پوشه‌ها و فایل‌های مخصوص به خود را روی کارت ایجاد کنند و حتماً باید این فایل‌ها را برای دسترسی به تمامی حجم کارت، تشخیص دهند. همچنین کار بازیابی اطلاعات، از روی کارتی که توسط خود دوربین فرمت شده است ساده‌تر است. بنابراین به جای اینکه کارت را مستقیماً در دوربین بگذارید یا اینکه توسط کامپیوتر آن را فرمت کنید، بهتر است در همان ابتدا از فرمان Format دوربین استفاده کنید.

– قبل از آنکه کارت فلش مدیا را از دوربین‌تان خارج کنید، چند لحظه منتظر شوید تا دوربین نوشتن اطلاعات از بافر روی کارت را تمام کند، و اگر دوربین‌تان چراغ فعال چشمک‌زن دارد، مطمئن شوید که دیگر چشمک نمی‌زند. ( این احتمالاً ایدة خوبی است که اول منتظر شوید دوربین نوشتن را تمام کند و بعد، قبل از خارج کردن کارت، دوربین را خاموش کنید.

بهتر است مموری کارت (کارت حافظه)، حافظه پیش فرض نباشد و تمامی نرم افزارهای خود را در حافظه داخلی نصب کنید. اما تمامی ویدیو ها و عکس های خود را به کارت حافظه انتقال دهید تا حافظه داخلی آزاد باشد.

هیچ‌وقت، همه حافظه کارت را تا انتها پر نکنید!

این پیشنهاد درباره حافظه کامپیوتر و حافظه‌های اکسترنال هم صادق است. هرگز کارت حافظه دوربین را تا انتها پر نکنید. تقریباً همه دوربین‌ها، می‌توانند حافظه باقی‌مانده برای ذخیره سازی را با تعداد عکس باقی‌مانده نشان دهند. یعنی می‌توانند به شما بگویند با چند عکس دیگر، حافظه به طور کامل پر می‌شود. همیشه حواستان به این عدد باشد و سعی کنید خیلی به آخرین عکس‌های باقی‌مانده نزدیک نشوید. این احتمال وجود دارد که وقتی دوربین می‌خواهد آخرین عکس باقی‌مانده را ذخیره کند، فضای کافی برای ذخیره‌سازی آن وجود نداشته باشد. در این مواقع، دوربین سعی می‌کند در سرتاسر کارت، به دنبال بیت‌های خالی برای ذخیره‌سازی اطلاعات آخرین عکس بگردد و احتمال نمایش پیغام خطا برای ذخیره‌سازی در این مواقع بسیار زیاد است.

اما:

مشکل این نیست که آخرین عکس گرفته شده به درستی ذخیره نشود. مشکل اینجاست که سعی دوربین برای ذخیره‌سازی، می‌تواند موجب از دسترس خارج شدن کل اطلاعات روی کارت حافظه شود. این اتفاق دقیقاً همین چیزیست که هنگام خالی شدن باطری هم می‌افتد.

-قبل از آنکه دوربین‌تان را خاموش کنید، چند لحظه صبر کنید تا دوربین نوشتن اطلاعات از بافر بر روی کارت را خاتمه دهد، و چراغ چشمک‌زن فعال دوربین، اگر وجود دارد، از کار بیفتد؛ از میزان پر بودن کارت خود آگاه باشید و آن را عوض کنید، یا اطلاعات روی آن را به رایانه، سی‌دی، یا هر ابزار ذخیرة دیگر منتقل کنید، پیش از آنکه به عکاسی ادامه دهید ( وقتی کارت‌ها خیلی پر می‌شوند، می‌توانند بر روی هِدِر کارت و FAT بنویسند، که می‌توانند موجب شوند دوربین/رایانه نتواند اطلاعات را بر روی کارت پیدا کند. )؛

-استفاده از دستگاه های غیر استاندارد FM-Player روی خودرو و همچنین رم ریدرهای غیر مناسب سبب آسیب به مموری خواهد شد.

-همیشه از اطلاعات مهم خود پشتیبانی تهیه کنید.

-هرگز از اجسام فلزی نوک تیز مانند سوزن و ….. برای خارج کردن مموری ها از دستگاه استفاده نکنید، آسیب به قسمت انتهای مموری SD یا میکرو SD باعث ابطال گارانتی خواهد شد.

نگذارید باطری دوربین به طور کامل خالی شود:

این تجربه را بسیاری از فیلمبرداران برای فیلمبرداری و عکاسی عروسی داشته‌اند. البته منظور من اغلب فیلم‌بردارانی هستند که با دوربین‌های DSLR عکاسی می‌کنند. خالی شدن باطری باعث می‌شود تا دوربین نتواند اطلاعات آخرین فایلی که در حال ذخیره سازی آن است را به طور کامل و صحیح روی کارت‌های حافظه ذخیره کند. بنابراین تنها بخشی از اطلاعات ذخیره می‌شود و بخشی از آن، دیگر وجود نخواهد داشت. در چنین مواقعی، دقیقاً مانند یک فایل ویروسی، ممکن است دوربین امکان دسترسی به ابتدا و انتهای فایل‌های ذخیره شده را از دست بدهد و عملاً اطلاعات روی کارت‌های حافظه از دسترس خارج می‌شوند. به زبان ساده اینکه، نگذارید دوربین با تمام شدن باطری، خاموش شود و پیش از آن خودتان باطری را تعویض کنید.

پس از آنکه عکس‌های‌تان را به رایانه یا هر ابزار ذخیرة دیگری منتقل کردید و از سلامت آنها مطمئن شدید، کارت خود را در داخل دوربین از نو فرمت کنید. ( این ایدة خوبی است که پس از ریختن فایل‌های عکس‌های‌تان از روی کارت به رایانه، با ثبت آنها بر روی یک سی‌دی/ دی‌وی‌دی، نسخة پشتیبانی از آنها تهیه کنید).

در این پست به چند روش نگهداری از کارت حافظه پرداختیم. درصورتیکه مموری کارت شما دچار مشکل شده است و به دنبال راهکاری برای رفع آن هستید، مقاله تعمیر کارت حافظه را از مجله الکترونیکی نیکتال بخوانید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به محتوا
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها